Ik ben Iris Douven en moeder van 2 prachtige kinderen. Mijn dochter Dewi is 12 jaar en mijn zoon Jesse is 8 jaar. In de puzzeltocht voor mijn dochter kwam ik bij beelddenken uit. Alle puzzel stukjes vielen op zijn plek. Niet alleen voor haar maar ook voor mijzelf.
Als je een beelddenker bent, heb je het in onze talige maatschappij niet altijd even makkelijk.
Ik heb mijn HBO diploma behaald en diverse andere opleidingen en trainingen. Alleen heb ik nooit de opleiding gedaan die ik toentertijd graag had gedaan, en dat is de PABO, zodat ik als docent voor de klas kan gaan staan en met kinderen kan werken. Mijn gevecht met de Nederlandse taal heeft mij toen beperkt in mijn studiekeuze. Tot op de dag van vandaag heb ik soms last van mijn andere manier van de denken en leren in onze talige maatschappij. Taal is voor mij iets wat ik nooit heb begrepen. Hierdoor kost het mij meer moeite om de woorden juist te schrijven. Woorden ontbreken soms in mijn zinnen, terwijl ik ze wel in mijn hoofd heb geschreven. Mijn verhaal kan van de hak op de tak gaan door de vele informatie in mijn hoofd welke ik probeer om te zetten in taal. Notuleren is bijvoorbeeld niet aan mij besteed. De gesproken woorden ook echt te horen is voor mij al een uitdaging laat staan om deze ook nog is in een korte tijd over te brengen op papier en dan dusdanig dat een ander het ook nog begrijpt.
Dit alles maakt je onzeker totdat je weet waardoor het komt. Dan kan je het begrijpen, loslaten en je kan dan de informatiestroom en werkomgeving daarop afstemmen.
Als beelddenker heb ik ook ontzettend veel kwaliteiten. Creatief, enthousiast, innovatief, sociaal en ben altijd bezig om mezelf verder te ontwikkelen.
Na mijn puzzeltocht durf ik wel te zeggen dat ik een opleiding van 4 jaar achter de rug heb, zoveel boeken en artikelen en filmpjes heb ik door gespit. Ik ben inmiddels gecertificeerd coach van de leermethode ‘Ik leer anders’ en van de ‘Leren Leren Methode’ en ben nog lang niet uitgeleerd. Alle kennis, methodes die voor de beelddenkende leerling kan werken wil ik leren om vervolgens deze kennis te delen.
Ik ben vastbesloten om leerlingen te gaan helpen die dezelfde soort leerproblemen hebben. De leerlingen die ogenschijnlijk het niveau niet aan kunnen, (vermeende) dyslexie hebben, moeite hebben met concentreren, niet weten hoe ze moeten leren, een teveel aan prikkels ervaren op school. Deze leerlingen lopen het risico af te moeten stromen naar een lager niveau of moeten doubleren of nog erger, ze geven het leren op.
Deze leerlingen wil ik graag op jonge leeftijd bewust maken van hun gave.
Door de lesstof anders aan te bieden aan de visueel ingestelde leerling zullen de resultaten binnen een korte tijd zichtbaar omhoog gaan waardoor hun zelfvertrouwen groeit. Met deze leermethode maken we van alle abstracte ongrijpbare informatie plaatjes die de beelddenker uitstekend kan onthouden. Dit doen we met letters, cijfers, woorden, tafels, sommen, tijd. De leerlingen komen zo weer beter tot hun recht, behalen betere resultaten en zien met meer zelfvertrouwen de toekomst tegemoet. Ze zullen meer bewust zijn van hun eigen kunnen en begrijpen waarom andere anders denken dan zij zelf.
Met heel veel enthousiasme zal ik uw kind coachen.